دولت سوریه: عملیات ارتش در حمص متوقف نخواهد شد
نوشته شده توسط : blpwjob
حمص

از چهار روز پیش بخش هایی از شهر حمص زیر آتش سنگین و مداوم ارتش سوریه قرار داشته است

ارتش سوریه عملیات نظامی علیه مناطق مسکونی شهر حمص را با شدت بیشتری از سر گرفته و همزمان با سفر وزیر خارجه روسیه به دمشق، دولت سوریه بر ادامه این عملیات تاکید نهاده است.

گزارش شده است که واحدهای ارتش سوریه اعزامی به شهر حمص، از مراکز تظاهرات اعتراضی علیه حکومت این کشور، از ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه، ۱۸ بهمن (۷ فوریه)، پس از چند ساعت وقفه، برای چهارمین روز متوالی آتشباری سنگین به سوی مناطق مسکونی این شهر را از سر گرفته اند.

ساکنان شهر حمص خبر داده اند که به خصوص محله باب عمرو که از آن به عنوان یکی از مناطق مهم فعالیت مخالفان حکومت در حمص نام برده می شود، زیر آتشباری تانک و پرتاب مداوم خمپاره قرار گرفته است.

این محله در محاصره تانک های ارتش سوریه قرار دارد و آب و برق و ارتباط تلفنی آن کاملا قطع شده است.

شاهدان عینی گفته اند که آتشباری سنگین به امکانات و کادر پزشکی در این محل آسیب رسانده و زخمی های حملات ارتش در وضعیت ناگواری به سر می برند در حالیکه خانواده های آنان هم از بیم بازداشت و شکنجه، از مراجعه به بیمارستان های دولتی و حتی خصوصی بیم دارند.

همچنین، گفته شده است که تک تیراندازان ارتش به منظور جلوگیری از رفت و آمد ارتباط ساکنان شهر با یکدیگر، به سوی رهگذران تیراندازی می کنند و در نتیجه، حمل زخمی ها حتی به مراکز موقت درمانی نیز بسیار دشوار است.

گزارش های رسیده از حمص حاکی از آن است که طی روز گذشته، بیش از پنجاه نفر از ساکنان این شهر در نتیجه عملیات ارتش جان خود را از دست دادند.

گزارش های رسیده حاکی از آن است که به دلیل پرتاب مداوم خمپاره به سوی ساختمان های مسکونی، شمار قابل توجهی از کودکان در اثر اصابت ترکش زخمی و کشته شده اند.

زخمی عملیات ارتش

ساکنان حمص از بیم بازداشت و شکنجه زخمی ها و خانواده هایشان از مراجعه بیمارستان ها بیم دارند

همچنین، مردم شهر از بیم حملات نظامیان، ناگزیر بوده اند کشته شدگان را به طور شبانه، و گاه در گورهای جمعی به خاک بسپارند.

در همانحال، روز سه شنبه، دولت سوریه با صدور اطلاعیه ای بر ادامه عملیات ارتش علیه معترضان در حمص تاکید نهاد.

در این اطلاعیه آمده است که واحدهای ارتش تا پاکسازی شهر و استان حمص از گروه های "تروریستی مسلح که در صدد ایجاد تفرقه در صفوف ملت هستند" از پای نخواهند نشست.

طی یازده ماهی که از آغاز تظاهرات اعتراضی علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می گذرد، شهر و استان حمص، مانند شمار دیگری از مناطق سوریه از جمله نواحی اطراف پایتخت، محل تجمع اعتراضی مردم و مقابله ارتش با آنان بوده است.

سیاست ارعاب؟

در ماه های اخیر و با افزایش شمار نظامیانی که در اعتراض به عملیات ارتش علیه معترضان ترک خدمت کرده و به "ارتش آزاد سوریه پیوسته اند" گزارش هایی از حملات مسلحانه به نفرات و تاسیسات نظامی و امنیتی دولتی انتشار یافته است.

لاوروف

ممکن است هدف لاوروف از سفر به سوریه ارزیابی موقعیت حکومت بشار اسد و امکان بقای آن باشد

شاهدان عینی از حمص گزارش کرده اند که همراه با صدای انفجار پی در پی گلوله های خمپاره و توپ، گاه صدای تیراندازی اسلحه سبک نیز به گوش می رسد که احتمالا حاکی از تلاش مخالفان مسلح برای مقابله با نیروهای دولتی است.

عملیات نظامی در حمص از روز شنبه و پیش از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحده برای بررسی قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سیاسی در سوریه با شدت آغاز شد.

این قطعنامه، که از جمله شامل توصیه به کناره گیری بشار اسد و برگزاری انتخابات آزاد در سوریه زیر نظر نهادهای بین المللی بود، به دلیل وتوی روسیه و چین به تصویب نرسید.

همزمان بودن وتوی قطعنامه شورای امنیت و حملات گسترده ارتش سوریه در حمص این گمان را تقویت کرده است که دولت روسیه پیشاپیش در مورد وتوی این قطعنامه به حکومت سوریه اطمینان خاطر داده بود تا حکومت نیز، با استفاده از این فرصت، در صدد پایان دادن به اعتراضات یازده ماهه برآید.

روسیه از زمان شوروی سابق همواره از متحدان و حامیان حکومت سوریه بوده است و در حال حاضر نیز، از تامین کنندگان اصلی اسلحه مورد نیاز ارتش این کشور بوده و نیروی دریایی روسیه از امکانات بنادر سوریه در دریای مدیترانه برخوردار است و مقامات روسی، حکومت سوریه و حکومت های مخالف غرب را بخشی از "حوزه نفوذ" خود محسوب می کنند.

روز سه شنبه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با بشار اسد، رئیس جمهوری، و سایر مقامات حکومت سوریه در دمشق دیدار می کند و ممکن است موضعگیری انعطاف ناپذیر دولت و وعده سرکوب نهایی معترضان در حمص تلاشی برای اطمینان بخشیدن به روسیه در مورد توانایی این حکومت در غلبه بر بحران کنونی و ادامه حیات باشد.

کشته شدگان حمص

افزایش شمار تلفات حملات ارتش ممکن است باعث تغییر نظر حامیان خارجی بشار اسد شود

در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی، حافظ اسد، رئیس جمهوری وقت سوریه و پدر رئیس جمهوری کنونی، برای پایان دادن به شورش گروه های سنی در شهر حما، واحدهای ارتش را تحت فرماندهی برادر خود به این شهر اعزام کرد و این شورش با ویرانی گسترده شهر و تلفات سنگینی که گاه تا چهل هزار نفر نیز برآورد شده، سرکوب شد.

اکثر مردم سوریه سنی هستند اما حکومت و نهادهای اصلی حکومتی این کشور طی چهل سال گذشته در انحصار خانواده اسد و نزدیکان آن بوده که به اقلیت پیروان آئین علوی تعلق دارند.

در عین حال، با توجه به شرایط بین المللی و منطقه ای و حساسیت افکار عمومی جهانیان در حال حاضر، در صورت ادامه اعتراضات و بی نتیجه ماندن شدت عمل نظامیان در سرکوب مخالفان، بعید به نظر می رسد دولت روسیه بتواند همچنان به حمایت از بشار اسد ادامه دهد.

به همین دلیل نیز برخی ناظران گفته اند که احتمالا آقای لاوروف در سفر به سوریه به ارزیابی موقعیت رژیم کنونی خواهد پرداخت و در صورتی که بقای آن را ناممکن و یا از نظر سیاسی برای روسیه پر هزینه ببیند، کناره گیری بشار اسد را به عنوان راه حل نهایی مورد توجه قرار دهد.

مقامات روسی گفته اند که هدف از سفر سرگئی لاوروف به سوریه، تلاش برای میانچیگری بین دولت و مخالفان است اما بعید به نظر می رسد که با توجه به نحوه برخورد بشار اسد با معترضان، شخصیت ها و گروه های اصلی مخالف آماده قبول راه حلی باشند که احتمالا شامل ادامه زمامداری آقای اسد و یا وابستگان به رژیم او خواهد بود.

نقشه شهر حمص و محله های آن





:: برچسب‌ها: خیابان , لا , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: